.
DATUM: 2015-02-01 | TID: 00:04:00 | KATEGORI:

Det gör rätt så jävla piss-ont att höra hur många människor som inte tycker om en, speciellt när de flesta av dom inte är mina vänner. Hur vet du vem jag är? För att du har hört av någon annan, som fått det ifrån någon annan som fått det ifrån någon annan? Man får en klump i magen och en knut i halsen, som man inte får av något annat än att höra hur mycket hat det finns i andra människor.
 
Jag har aldrig valt att vara såhär. Jag föddes såhär. Det är så jag har blivit uppfostrad. Att alltid säga ifrån, oavsett vad folk kommer säga. Och det är det jag har gjort, enda sen jag började mellanstadiet. Och jag vet att det inte passar alla, och jag ber om förlåtelse för det. Jag vet att du kanske inte har vänner som säger ifrån om du säger något fel, eller att dina föräldrar aldrig lärt dig att om någon gör fel så är det din uppgift att säga ifrån. Jag tror ingen har försökt lika många gånger som mig att ändra på mig, jag vill inte alltid vara såhär. Jag vill inte vara hon som alla avskyr, eller hon som alltid måste lägga sig i bråk för att jag tycker att någon blir illa behandlad. Jag har försökt att inte säga något, men mitt hjärta tar över min skalle och jag gör det ändå.
 
Jag gör så himla mycket fel, och eftersom jag är en människa som ofta tar plats och som folk då stör sig på, blir det uppmärksammat. Jag gör fel som jag själv hatar när andra gör, och jag tror att alla människor gör det - vi tänker bara inte på det. Jag hatar mig själv varenda dag för detta. Dubbelmoral är mitt andra namn, och tro mig - det är inte jag som har döpt mig till det. Jag får höra det varenda dag och det sätter sig i hjärnan, och ändå fortsätter folk spika in det i mig. Jag får aldrig riktigt veta vart dubbelmoralen i mig sitter, det är mest hur jag gör saker jag inte gillar (och många av sakerna är inte sant), men jag är trött på ordet. Det där jävla ordet. Det känns som att jag aldrig kan få av mig ordet pga något jag skrivit eller sagt för flera år sedan. Jag önskar bara att folk kunde sluta haka upp sig på ordet.
 
För någon månad sen skapades ett gossip konto, de skrev mest om människor i min skola... Vissa var snälla, och andra var hemka. Jag, som innan blivit nätmobbadd, känner igen mitt namn direkt och jag bara önskade att för en gångs skull skulle det inte stå något hemskt om mig. Men det gjorde det, det stod att ingen gillade mig, och det vanliga - att jag är dubbelmoral. Det bet inte på mig så jättemycket, men det gjorde fortfarande så att jag började fundera lite. Efter det, gjordes ett till konto. De skrev elakare saker, och än en gång önskade jag att jag skulle vara en av de som blev lämnade utanför den hemska sidan. Men de skrev massa saker, som jag idag knappt kommer ihåg. De ljög också ihop en historia om att jag hade haft sex med mitt ex på gallerians tak. Det sista kontot gjordes, och det var också menat att vara för hela min skola - den enda människan de hängde ut var mig. 

Jag liksom bröt ihop. Jag låg i mitt rum och bara grät, lyssnade på hög musik och tyckte alla gjorde fel. Jag har aldrig i mitt liv känt mig så ensam, så utsatt. Då hade jag önskat att allt bara hade slutat. Jag hade vänner som tyckte det var konstigt att jag blev ledsen, men jag har ingen vän som någonsin blivit sådär elakt bemött på internet, och det värsta var att jag trodde folk skulle tro på det som stod. Och jag förstår idag att det faktiskt var det.
 
För några dagar sen skrev en person flera inlägg om mig på hans sida, hur äcklig pinsam, jobbig och dubbelmoral jag är. Hur jag leker smart och att ingen tycker om mig. Det fick sammanlagt runt 50 likes. Jag går sönder inuti när jag får reda på att så många människor håller med. Jag gick aldrig ens in på vem som gillat, det skulle döda mig ännu mer. Dethär är inte precis den första gången folk säger hur mycket de hatar mig. Jag menar, har haft hatsidor på instagram och bloggkommentarer och det tredje med det femte.
 
Samhället väljer en stark människa, och eftersom många börjar ogilla den, så kommer resten in och så står man där helt själv, och för varje ord de säger saker om en, så går en bit av hjärtat sönder. Men jag vill säga några saker till er:

FUCK ER som gjorde dedär kontona. Jag hoppas aldrig att ni får känna er som jag kände mig, men jag hoppas att ni inte kan sova på nätterna när ni tänker på det. Jag hoppas att ni någon dag inser att det ni skrev inte bara sårade mig då, men också i framtiden.
FUCK DIG som skrev dedär sakerna om mig på din sida. Men du kan inte krossa mig denhär gången. Jag förstår om du vill det. Du har aldrig gått igenom mobbning förut, och därför kan du inte förstå. Du kan inte förstå hur jag ser mig själv i spegeln efter det du skrivit och hatar det. Och jag tror aldrig du känt så, för jag skulle aldrig önska i mitt liv att någon skulle känna samma sak som mig.
FUCK NI som gillar dedär inläggena. Det är folk som er som folk mår dåligt av. Det är ett fritt land, men att så många människor hoppar på en ensam individ, är inte ett fritt land - det är inte att säga sin åsikt. Det är att kränka och mobba någon. 
FUCK ALLA som inte lär känna mig innan ni skriver saker om mig. Fuck alla som skapat en uppfattning om mig som inte ens är eran egen. Fuck er som tror på vad alla säger om mig. FUCK ER som någonsin pekat ut en annan individs dåliga egenskaper. För jag har så många dåliga, jag önskar att jag kunde ta bort. Men jag har också många bra, och ja jag har svårt att se dom ibland. Men jag vet att de är där. För annars skulle jag inte skriva dethär inlägget. Jag hade inte sagt ifrån ifall någon sa något dumt eller om någon hade blivit illa behandlad. 
FUCK YOU om du sitter och skrattar åt mitt inlägg. FUCK YOU om ni någonsin skrattar åt någon som försöker. Ni vet inte min historia. Ni känner inte mig. Jag önskar dock att ni gjorde, så att jag kunde få visa er hur jag är som person.
 
Men ni ska veta att ni inte kommer vinna. Ni kommer aldrig vinna. Ni kanske tror att ni är vinnare. Men för mig och för alla som varit med om samma sak eller har någon slags uppskattning av livet - förstår att ni inte är vinnare. Jag vet att ni tror att ni är vinnare. Och justnu mår jag inte bäst. Jag önskar att jag var starkare än vad jag var, men inte ens det starkaste trädet håller i all evighet, det kommer falla, och det kommer förmulta och bli ett nytt träd, eller så blir det vet eller ett hus eller en stol. Jag önskar att folk slutade blunda för detta, för det händer runt om oss. Det är allas ansvar.
 
Jag kanske lyssnat på Skinny Love - Ed Sheeran hela kvällen, och kanske gråter jag jättemycket nu. Men det kommer gå över. Och jag lovar att vad som än gör ont nu, kommer att läka sen. Jag vet att människor som mig inte är för alla, jag vet att jag kan vara elak. Tillochmed dubbelmoral. Men jag vill tacka alla som någonsin tagit sig tiden att lära känna mig innan ni sprider saker och dömer mig, för alla som känner mig vet att jag alltid har goda saker i tanke, och jag hoppas ni kommer ihåg det.

SKRIVET AV Ebba

Fyfaaan va grym du är Irma! Önskar verkligen att jag kunde vara som du!! Du verkar vara en sån bra förebild och tänk vad du kommer kunna hjälpa folk som blir mobbade när du har "erfarenhet" av det. Jag själv har blivit internetmobbad, jag blev så förkrossad så jag tog bort alla mina konton men folk fortsatte skriva om mig, att jag var feg för att jag gjorde så osv. Men man bygger upp något inom sig som får en att bara bli starkare och till slut kan inte folk trycka ner en!! Jag hoppas det blir bättre för dig!
Kram!! <3

Svar: Åh, detta gör mig extremt glad. Tack för att du tog dig tiden att skriva, du äger!
Irma Sjörling

DATUM: 2015-02-01 | TID: 09:43:48
SKRIVET AV Anonym

Fyfan va bra skrivet. Du har rätt. Ge aldrig upp. För om man ger upp så har dom vunnit. Shit va stark du är. Du är en sån Stor inspiration!

Svar: Blir huuuur glad som helst, tårögd också. TACK för att du bryr dig. Du är bra.
Irma Sjörling

DATUM: 2015-02-01 | TID: 16:01:25
SKRIVET AV Hemligt

Helt perfekt inläggFörstå verkligen hur du känner och tror många kan känna igen sig i vad du skrev .
Du är starkare än någonsin.Säger emot alla och säger vad du tycker om det här. Har läst din blogg jätte länge. Blir inspereade utav dig pga du är stark tjej som vågar stå för sina åsikter och tankar. Det är inte många tjejer som vågar.
Tack för en helt underbar blogg. Många kramar

Svar: Tack för en helt underbar kommentar! Blir tårögd. Jag tror på att ta plats. Du är bra.
Irma Sjörling

DATUM: 2015-02-01 | TID: 17:54:36
SKRIVET AV Sofie

Jag tycker att du verkligen är en stark person, många tjejer ser dig som förebild för det. Man ska säga emot när man tycker det är fel, vilket inte så många vågar. Och det är starkt av dig att göra det. Jag hoppas de som har skrivit verkligen fattar att man inte gör så mot andra. Många kramar till dig.

Svar: så många kramar right back at you!! tack, detta betyder så.
Irma Sjörling

DATUM: 2015-02-02 | TID: 18:31:03
BLOGG/HEMSIDA: http://sofiesprivata.webblogg.se/
SKRIVET AV dramaqueen

heeeeelt seriöst så måste jag ge dig all credd i världen!! känner inte dig men tycker verkligen att du är en grym jävla tjej o låt dig aldrig tystas. jag är EXAKT som dig. håller inte tyst o käftar med allt o alla, bara för jag inte klarar av orättvisor. fokusera på de människor som faktiskt finns för dig. jag har spolat många vänner o det är så jävla skönt efter ett tag. jag brukar säga att jag vill att folk jag ogillar ska ogilla mig, då har jag gjort något rätt. så foooortsätt säga ifrån, det kmr jag alltid göra. världens alla styrkekramar till dig!!!!

DATUM: 2015-02-02 | TID: 19:30:08
SKRIVET AV Anonym

Irma du är riktigt genuin, du visar att du har dina brister och att du är bara en helt vanlig människa. Kan förstå hur mycket du intalar dig att inte ta åt dig då alla är emot dig. Har kikat på din blogg den senaste tiden och jag finner den mycket intressant. Bra stil har du också! Går i samma skola som dig, i nian faktiskt. Du verkar som en riktigt fin tjej men jag tycker alla har fått en missuppfattning av dig, att du är en bitterfitta och allmänt spydig. Att dem hära missuppfattningar har format dig och att folk har dömt dig på direkten är riktigt fel. Hoppas de kräken slutar, och kör ditt eget race, i slutändan är de bara låg självkänslade individer med inga liv, hadee :)

DATUM: 2015-02-04 | TID: 22:12:54
SKRIVET AV Hanna Olsson

styrkekramar till dig <3

DATUM: 2015-02-05 | TID: 11:57:22
BLOGG/HEMSIDA: http://hhannis.blogg.se/
SKRIVET AV Melissa

Shiieet va bra skrivet!! creds till dej som verkligen vågar stå upp för din egen åsikt och berätta hur du tycker och känner, önskar jag var lite mer som dig. Du är verkligen en förebild för mig och gillar verkligen det du gör! Tack också för en sjukt bra blogg och hela du är perfekt i mina ögon, eller ja det jag har sett här på bloggen så verkar du iaf som en sjukt härlig tjej! Stå upp för den du är och tror att du kommer gå långt i livet. Styrkekramar från mig och önskar dig all lycka i framtiden :-)

DATUM: 2015-02-10 | TID: 16:55:21
SKRIVET AV Anonym

Jag läste det här nu och har tårar i ögonen. Du är så otroligt stark, och jag har sånt otroligt dåligt samvete. Jag är en av dom som har anklagat dig för att vara dubbelmoral på din ask. Jag gillade svaret där ____ skrev att du hängde ut honom på instagram. Jag gjorde det utan att tänka på hur du känner och det är först nu jag faktiskt inser att jag har mobbat någon på nätet. Jag har gjort det som jag säger att jag är emot, som jag säger att jag hatar. Jag ser inte mig själv som en nätmobbare och jag ligger inte sömnlös på nätterna och tänker på det, men jag vill be om ursäkt. Jag är för feg för att göra det oanonymt eller face 2 face, men jag var tvungen att göra det någon stans. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min fråga. Om den fick dig att må dåligt eller om du inte brydde dig spelar ingen roll, men jag vill ändå att du ska veta att jag är så otroligt ledsen. Jag förstår om du inte ens vill svara på min kommentar eller om du ens läser den, men jag var tvungen att få ur mig det här. Det är jag som är mest dubbelmoral, och jag hade ingen rätt att kalla dig det när jag inte känner dig. Du är otroligt stark och att du ens klarar dig igenom allt det här är något jag beundrar. Jag tror definitivt inte att jag skulle göra det. Ännu en gång, förlåt.
Kram

DATUM: 2015-02-11 | TID: 20:58:18
SKRIVET AV Sera

Vidrigt gjort. Du är superbra, blir så jävla glad åt det sista du skrev, de kommer aldrig vinna.

Svar: Tack såå himla mycket, värmer verkligen!
Irma Sjörling

DATUM: 2015-03-01 | TID: 16:34:54
BLOGG/HEMSIDA: http://serafinas.devote.se
SKRIVET AV Anonym

Asså shit irma! Detta fick mig att se dig på ett helt annat sätt, jag har kanske pratat med dig typ två gånger men när jag läste detta fick jag verkligen en inblick om hur du är! Jag kan inte fatta att folk tar sig tid att ge sig på dig eller någon annan, jag vet till 100% att du är en förebild för många och jag önskar att du visste det:) jag ser dig ibland i korridorerna och kan aldrig sluta Tänka fan vad jag vill sätta mig ner och prata med henne, för du verkar som en tjej med bra åsikter, (delen med att jag vill prata med dig lät fett creppy men jag är inte det ,lovar haha) men håll huvudet högt så kommer dom där kukhuvudena att må dåligt, puss puss

Svar: ÅHH vad glad jag blir!! Tack verkligen ❤️❤️❤️
Irma Sjörling

DATUM: 2015-03-05 | TID: 23:25:16



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?